برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی ها

برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی ها

کنترل موجودی PROCESS PLANNING

مقدمه

صنعت (Industry): صنعت کار و فعاليت بر اساس مهارت و دانشی خاص جهت ساختن می­‌باشد.

توليد (Production): تولید تبديل مواد خام به محصول با بهترين روش ممکن يا چيزی را از چيز ديگر به وجود آوردن تعریف می­‌شود.

چهار مولفه اصلی فناوری

  • نيروی انسانی
  • امکانات و تجهيزات فيزيکی (سخت افزارها)
  • دانش مديريت فرآيندها و سازمان
  • سيستم های اطلاع رسانی

سازمان (Organization)

يک سيستم و يا مجموعه اي از افراد و تجهيزات که تحت شرايط و روش هاي تعيين شده اي براي پيشبرد اهداف معين فعاليّت مي ­کنند.

ورودی <————–> فرآورده

ورودي ها تحت عنوان کالا و خدمات اوليه  به سازمان وارد مي شوند و سپس در درون سازمان بر اساس عوامل چهارگانه فن آوري، کالا-خدمات وارد شده، به خدمات يا محصول (فرآورده) نهايي تبديل مي ­گردند.

به طور کلي در هر سازمان و سيستم صنعتي علاوه بر عوامل ورودي و فرآورده، فرآيندي، تحت عنوان باز خورد (Feedback) وجود دارد.

زنجيره تامين  Supply Chain – SC

زنجيره تامين كليه فعاليّت هایي است كه تامين کنندگان موّاد اوّليه و يا خدمات را به توليدکنندگان محصول يا خدمات و نهايتاً مصرف­کنندگان يا مشتري ها ارتباط مي دهد.

چگونگي مديريت زنجيره تامين تاثير به سزايي در هزينه تمام شده خدمات و محصولات دارد. هر محصول زنجيره تامين مختص به خود دارد. زنجيره تامين معمولاً چند سطحي است.

مصرف کننده نهایی End User

در سمت خروجي سازمان، محصول نهايي توسط عوامل توزيع در چند سطح، به مصرف کننده يا مشتري مي ­رسد. مشتريان همواره مصرف کننده نهايي نيستند و خود مي­ توانند در سطحي معين در حلقه مصرف قرار گيرند.

مديريت زنجيره تامين SCM

مدیریت زنجیره تامین، ايجاد يک جريان قابل اطمينان در انتقال مواد، خدمات و اطلاعات از ابتدا تا انتها زنجيره تامين به بهترين روش ممكن می ­باشد.

هدف:‌ چه كالا – خدماتی را از كدام تامين كننده، به چه قيمت، به چه مقدار و در چه زمانی تهيه نماييم؟

متغييرهای تصميم: کمیت، کيفيت، قيمت، زمان تحويل

ارتباط با تامين کنندگان

نحوه ارتباط با تامين كنندگان تاثير به سزايي در كيفيت و هزينه هاي تامين دارد. امروزه با توجه به پيشرفت فن آوري اطلاعات چگونگي مديريت زنجيره تامين تحولات وسيعي داشته است.

ساير عوامل موثر: تاثيرات ملّي ميهنی – عوامل استراتژيک – عوامل زيست محيطی

ارتباط با مشتری

يکپارچه سازی زنجيره تامين

از جمله اقدامات استراتژيک در مديريت زنجيره تامين، ايجاد سيستم کارا و يکپارچه، در تمام سطوح زنجيره تامين است. با ايجاد سيستم کارا و يکپارچه در مديريت زنجيره تامين، امكان پاسخ سريع و مناسب به تغييرات تقاضا و نياز بازار فراهم مي گردد. علل تغييرات تقاضا شامل تغيير خواسته مشتريان، پيشرفت تکنولوژي، نوسانات اقتصادي و …

ويژگی های مديريت مواد در زنجيرۀ تامين

  • به طور معمول خدمات قابل انباشته شدن و ذخيره نيستند.
  • محصولات فيزيکي و کالاها را مي­ توان به ميزان معيني به صورت موجودي در حلقه هاي زنجيره تامين ذخيره نمود.
  • انباشتن و ذخيره موجودي ها گرچه در برگيرنده هزينه است، ليکن در عين حال امري ضروري و غيرقابل اجتناب است.
  • در کارخانجات توليد کالا موجودي کالای انباشته شده تقريباً 25% کل سرمايه را در بر مي­ گيرد.
  • در شرکت هاي تجاري و توزيع و عمده فروشي اين رقم به 75% کل سرمايه سازمان مي ­رسد.

شاخص های مديريت مواد در زنجيره ی تامين

  •   متوسط ارزش موجودی
  •   هفته های تامين
  •   گردش موجودی
ميانگين ارزش موجودی

مثال: در صورتی که در يک کارخانه در يک سال 4 بار ارزش پولی موجودی ها با مقادير 80،59،70،92 ميليون تومان اندازه گيری شده باشد، خواهيم داشت:

میانگین ارزش موجودی = 4 / (85+59+70+92) = 75.25

هفته های تامين

مثال:: در صورتی که در مثال قبل، حجم فروش هفتگی کارخانه به طور متوسط 965/8 ميليون ريال باشد، آنگاه خواهيم داشت:

هفته های تامین = 8.965 / (75.25) = 8.059

گردش موجودی

مثال:‌ اگر در مثال قبل، حجم پولی فروش کارخانه در سال، بر اساس قيمت تمام شده، 98.85 ميليون تومان باشد، آنگاه خواهيم داشت:

گردش موجودی = 75.25 / (98.85) = 1.31

در جهت افزايش کارآيی مديريت موجودی، سعی بر آن است تا ارقام شاخص ميانگين ارزش موجودی و هفته های تامين کاهش و رقم شاخص گردش موجودی افزايش يابد.

انواع فرآيند های توليد

  • عوامل موثر در انتخاب نوع فرآيند توليد
  • حجم (مقدار) توليد يک محصول خاص
  • ميزان سفارشی بودن کالا بر اساس نظر مشتری
  • سطح تنوع محصولات کارخانه
  • نياز به کارکرد پيوسته کارخانه به صورت 24 ساعته
  • نسبت هزينه ماشین آلات به هزينه های نيروی انسانی براي توليد محصول
  • ميزان انعطاف پذيری ماشين آلات و مهارت های انسانی برای توليد محصولات متنوع

طبقه بندی کلاسيک، فرآيند های توليدی

  • پروژه ای
  • سفارشی
  • دسته ای
  • انبوه
  • پيوسته

انواع فرآيند های توليدی و مشخصه های آن ها

انواع استقرار ماشين آلات

استقرار محصولی

استقرار عملکردی

استقرار متحرک (نا ثابت)

فروشگاه اینترنتی ایران الکتریک

Iran Electric Shop

هم اکنون خرید کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + چهارده =